Tuesday, June 16, 2009

Di Sebalik Kejernihan Wajahmu Fathi Yakan



Memandang wajahnya sahaja membuatkan jiwa tenang, menimbulkan rasa insaf betapa kerdilnya diri dan membakar semangat untuk terus bekerja untuk Islam. Itulah kelebihan pada diri seorang soleh seperti al Fadhil Ustaz Fathi Yakan Rahimahullah, maka benar janji Allah SWT kepada hambanya yang menghidupkan malam akan dizahirkan kesan sujud pada wajahnya dan diperteguhkan kata-katanya. Subhanallah.

Pada tanggal 19 Jamadil Akhir 1430H bersamaan 12 Jun 2009 yang lalu, dunia Islam telah dikejutkan dengan pemergian tokoh gerakan Islam yang besar nama dan jasanya. Ustaz Fathi Yakan menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Hotel Dieu di Achrafieh, Beirut. Mungkin sekarang ini beliau berada di taman syurga menuntut janji amal kebajikannya di dunia kerana hanyalah kematian itu ibarat seekor burung yang terlepas dari sangkarnya menuju kehidupan yang benar dan kekal iaitu alam akhirat.

Sepanjang penglibatan saya dalam medan dakwah, cerita-cerita mengenai tokoh pejuang Islam yang disampaikan oleh tuan-tuan guru, ustaz-ustaz dan sahabat-sahabat selalunya tersemat kemas dalam minda. Mungkin kerana cerita-cerita berkaitan tokoh ini menarik dan luar daripada kebiasaan. Diceritakan Ustaz Fahti Yakan Rahimahullah ini seorang yang amat komited dengan bidang penulisannya, terkadang sedang beliau berbicara denga teman-temannya, tiba-tiba sahaja beliau bergegas ke sauatu tempat untuk mencatat sesuatu. Iaitu beliau mencatat ilham yang terlintas di kepalanya yang berputar pada permasaalahan keilmuan Islam, Harakah, Fikrah dan Tarbiah. Ayuh! kita kenal lebih lagi mutiara Islam abad ini dengan lebih mendalam.

Seorang Pendakwah yang Cinta ‘Ilmu

Al Fadhil Dr. Fathi Yakan Rahimahullah dilahirkan pada 9 Februari 1933 di Tripoli, Lubnan. Berkahwin dengan Puan Dr. Mona Haddad Yakan dan dikurniakan lima orang cahaya mata. Bersama isterinya beliau menubuhkan universiti Islam swasta iaitu Al Jinan Universiti. Dalam bidang pengajian beliau pada awalnya seorang jurutera elektrik, iaitu belajar sehingga peringkat Sarjana Muda (B.A) dan Sarjana (M.A). Keterlibatannya dalam gerakan Islam dan dakwah menyebabkan beliau memandang jauh maslahah ummat lantas menyambung pelajaran dalam Pengajian Islam dan Bahasa Arab sehingga ke peringkat PhD.

Ustaz Fahti Yakan menghasilkan berpuluh-puluh buku dan risalah dakwah yang amat berkualiti. Penulisannya diterjemahkan dalam pelbagai bahasa di seluruh dunia. Buku-buku dan risalah yang dihasilkan tulen dan sohih tentang gambaran agama Islam dengan ciri-ciri Rabbani dengan manhaj yang dibawa sendiri oleh baginda SAW dan para Sahabat RA.

Buku-buku dan makalah hasil tulisannya juga sebagai alat bantu mengajar gerakan Islam dan menarik minat pemuda-pemuda di peringkat pengajian tinggi untuk melibatkan diri dalam harakah dakwah. Buku Madha Ya’ni Intima’I Lil-Islam sahaja telah dicetak tidak kurang dari tujuh belas kali di Malaysia. Ini kerana beliau bukan hanya belajar akan agama Islam dan menyampaikannya di medan kuliah, tetapi beliau sendiri meleburkan diri dalam kegiatan dakwah dan merasai susah payah dan pahit getir dunia dakwah sehinggakan beliau sendiri pernah dipernjarakan dan diseterika keseluruhan badannya. Menjadikan penulisannya bukan bersifat retorika atau teori yang tidak terbukti akan keberhasilannya.

Beliau menulis tidak kurang 35 buah buku. Antara buku dan makalah tulisan beliau:
  1. Apa Ertinya Saya Menganut Islam.
  2. Golongan yang Tercicir Di Jalan Da’wah.
  3. Bahtera Penyelamat Dalam Kehidupan Pendakwah.
  4. Risalah; Bahaya Aids Haraki.
  5. Masalah Da’wah dan Penda’wah
  6. Bagaimana Kita Menyeru Kepada Islam.
  7. Ke Arah Kesatuan Gerakan Islam Sedunia.
  8. Dunia Islam dan tipu Daya Antarabangsa Abad ke-14.
  9. Konsep Penguasaan Dalam Kehidupan Da’wah dan Penda’wah.
  10. Islam dan Jantina.
  11. Islam: Fikrah, Harakah dan Perubahan.
  12. Memahami Abjadiyyat Harakah Islamiyyah.
  13. Pendidikan Pencegahan Dalam Islam.
  14. Awasilah Gejala Peruntuh Jama’ah.
Penglibatan Dalam Gerakan Islam

Tanah air beliau iaitu Lubnan telah menyaksikan cabaran politik dan dakwah Islamiah yang mencabar. Walaupun berada di negara Arab namun kegiatan dakwah dalam negaranya bukanlah sesubur seperti di Syiria, Arab Saudi dan Negara Arab kebanyakan. Lubnan Negara yang mengamalkan politik Konfisionalisma iaitu perkongsiaan kekuasaan mengikut taburan pengaruh agama. Mengikut perjanjian Taif, Presiden Lubnan mesti merupakan seorang beragama Kristian Maronite, Perdana Menteri adalah dari kalangan seorang pengikut Sunnah, dan Speaker Parlimen adalah seorang pengikut Syiah. Persengketaan berzaman antara Sunni dan Syiah serta berhadapan dengan kepelbagaian agama tentunya menuntut kematangan dalam menyampaikan dakwah.

Pada tahun 50-an, setelah bertemu dengan Dr. Mustafa As Siba’ie Rahimahullah (tokoh mujahid di Syiria) beliau bersama 50 orang saudaranya mengasaskan gerakan islam di Lubnan, gerakan ini mengikut manhaj gerakan Islam Ikhwanul Muslimin. Beliau juga pernah menjadi pengerusi Islamic Action Front (IAF) iaitu parti politik di Jordan, juga merupakan sayap politik Ikhwanul Muslimin.

Ustaz Fathi Yakan pernah menimbulkan kontroversi berkaitan penglibatan gerakan Islam dalam pilihanranya. Pada awalnya beliau menolak kaedah pilihanraya kerana ianya tidak pernah diamalkan sewaktu zaman nabi SAW. Namun setelah sering gagal menyampaikan Islam pada golongan pemerintah, beliau akur dan menerima pilihanraya sebagai salah satu kaedah dakwah. Beliau sendiri terlibat dalam pilihanraya dalam tahun 1992 dan menjadi ahli parlimen Lubnan.

Hubungan Ustaz Fathi yakan Rahimahullah dengan gerakan Islam di Malaysia sangat baik. Beliau selalu dijemput ke Muktamar Parti Islam Semalaysia (PAS) kerana bersahabat baik dengan presiden PAS sekarang iaitu Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

Gerakan Islam hari ini pastinya akan terasa kehilangan besar tokoh pejuang yang telah terbukti berjaya menggerakkan pemuda Islam seluruh dunia dan membawa pendekatan dakwah yang berkesan pada zaman moden ini. Saya sendiri malu untuk menulis tentang Al Fadhil Ustaz kerana saya mengakui amatlah jauh penulisan saya ini berbanding jasa bakti sebenar beliau pada dunia Islam. Menyedari ceteknya ilmu untuk menyampaikan keilmuan yang telah beliau tinggalkan, maka saya menyeru diri saya terutamanya agar mendalami sendiri penulisannya. Saya tutup dengan serangkap penulisan beliau dalam Buku Bahtera Penyelamat dalam Kehidupan Pendakwah, di bawah tajuk ciri-ciri keimanan As Sa’ihun (Pengembara);

Alangkah perlunya para da’i mengembara dalam sejarah meneliti perjalanan hidup para salafus salih yang dapat menjelaskan kepada mereka peri pedih perjuangan yang dihadapi, kesabaran dan pengorbanan para leluhur yang dapat menjadi ikutan buat mereka

Bibiliografi:
  1. Ustaz Fathi Yakan, Apa Ertinya Saya Menganut Islam, Dewan Pustaka Fajar (2005)
  2. Ustaz Fathi Yakan, bahtera Penyelamat Dalam Kehidupan Pendakwah, Dewan Pustaka Fajar (2004)
  3. Zainudin hashim & Riduan Mohamad Nor, Tokoh-Tokoh Gerakan Islam Abad Moden, Jundi Resources (2009)
  4. en.wikipedia.org

6 comments:

Anonymous said...

Akh, syukran atas perkongsian.
Sedikit pembetulan.. Mengenai tarikh pemergian al-Fadhil Ustaz Fathi Yakan Rahimahullah: 12 Jun 2009, bukan 12 Mac 2009. Mungkin ada typo error.
Wallahu'alam.

Zulfadhli Idris said...

Ya 12 Jun, saya tersalah taip, Jzkk atas pembetulan.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.