Wednesday, April 8, 2009

Andai Conan tidak membaca

Jika sesiapa yang meminati detektif Conan, mereka pasti tahu nama sebenar detektif itu bukan Conan, nama sebenar ialah Sinichi, kerana dia bijak, dia masih berhazar dengan kekasihnya Ran, orang bijak seperti Conan memikirkan mashlahah jangka panjang.

Dalam satu kisah yang tidak perlu diceritakan, Sinichi terpaksa menggunakan nama Conan. Conan di sini merujuk kepada Sir Arthur Conan Doyle adalah penulis novel penyiasatan seorang detektif terkenal iaitu Sherlock Holmes yang dibantu oleh Watson, mereka orang UK. Antara kisah yang paling menarik ialah Adventure of Dancing Men, kisah mesej-mesej pelik kepada bakal mangsa bunuh . Apapun kisah Detektif Conan karangan Gosho Aoyama memang menarik tidak seperti manga kebiasaan yang membuang masa.

Penaakulannya pada setiap kes memang tajam. Pengetahuan dalam bidang sejarah, sains, dan isu semasa sangat membantu menyelesaikan setiap kes. Segala apa yang berlaku ada saja fakta dalam kotak mindanya. Tentunya dia rajin membaca.

Bukan itu sahaja, sikap mulianya suka membantu dan berkorban sangat dipuji. Paling penting dia ikhlas dalam perjuangannya, dia tidak mahu nama dan jawatan, biarkan Detektif Mauri mendapat populariti atas komitmen Conan. Mungkin Conan mematuhi sistem tarbiahnya tersendiri, menjadikannya tidak pentingkan diri sendiri, berusaha mendalami banyak bidang ilmu sebelum turun ke medan bertarung dengan penjenayah yang bukan calang-calang.

Jangan Malas Membaca

Tanyalah kepada mana-mana pemimpin hebat mahupun ahli akhirat. Pasti mereka tidak malas membaca. Sabda baginda SAW mafhumnya sesiapa yang ingin kepada dunia atau akhirat atau kedua-duanya sekali hendaklah dengan 'ilmu.

Membaca adalah salah satu kaedah menuntut ilmu. Orang membaca tidak mudah ditipu, tindakannya bermanfaat. Orang membaca jarang membuang masa dan berperwatakan dinamik. Orang membaca lebih matang membuat keputusan, sekilas isu dimainkan, dia ada pendirian.

Kata orang bijak pandai, sehari kita tidak membaca akhbar, kita bodoh pada hari itu.

'Ilmu Allah SWT tidak hanya dalam kuliah dan darjah. Berguru dengan buku itu bukan menyesatkan, ianya menyesatkan bila kita belum ada asas terutamanya dalam hal agama dan hanya berpandu dengan buku. Membaca di sini bermaksud menambah pengetahuan, bukan hanya jaguh peperiksaan. Lautan 'ilmu Allah SWT tadi penuh kebaikan.

Petua Membaca


Pelbagaikan buku bacaan kita, jangan hanya fokus satu buku sahaja untuk dihabiskan. Dalam satu hari kita boleh baca beberapa buah buku, selepas subuh bacalah tafsir Al Quran, sedikit siang ambillah buku yang berat sedikit seperti buku tentang politik, ekonomi dan sejarah. Selepas maghrib bacalah buku hadis dan sirah, sebelum tidur bacalah buku tazkirah.

Perlulah bijak membanyakkan bahan bacaan, kenapa ramai yang tidak pernah bosan baca akhbar, sebab banyak bidang dalam satu akhbar. Jika buku Bunga Kebahagiaan, bolah jadikan bed time story saja.

Kemudian kita menulis. Apa yang kita dapat kita tuliskan semula dalam bentuk artikel ataupun cerita kemudian kita tambahkan ulasan dan pendapat peribadi. Orang membaca karangannya lebih baik, guru Bahasa Melayu sekolah rendah dan menengah selalu memberikan saya markah yang baik dalam karangan, bukan hanya saya Orang Banjar gaya bahasa saya lebih menarik, tapi dalam kelas saya murid lebih banyak merantau, membaca lebih sedikit dan tidak membaca manga picisan selain buku Detektif Conan. Agaknya.

Pengumuman

Pesta Buku Kuala Lumpur 2009
Tarikh: 17th - 26th April 2009
Isnin - Khamis: 10.00AM to 7.00PM
Jumaat - Ahad & Cuti Umum: 10.00AM to 9.00PM
Tempat: Putra World Trade Centre (PWTC)
http://klbookfair.com/index.php/

Kita akan hilang kredibiliti bila malas membaca. Kita hanya mahir satu bidang sahaja, tidak seperti conan.

Baca Juga:
  1. Saya, Kisah Benar dan Motivasi Diri
  2. 'Ilmu Dikalangan Orang fasik
  3. Aku Malu Kerna Dipuji

2 comments:

abdulhadialias said...

InsyaAllah ana turun ke pesta buku 18hb ni.
kalau nak join, roger dulu.
boleh gerak skali.

ana tengah mengumpul kekuatan dari timur ni

Zulfadhli said...

InshaAllah, jejom ke sana..