Wednesday, April 29, 2009

Kedah Negeri Jelapang Padi

Kalau hang nak mandi kat ayaq hangat nih, hang kena serelum kaki dulu. Kui lama kui naik ataih, lagutu! Awatnya, tak leh ka nak pi terejun teruih. Hang gila kut! Dia kena perhangat sikit-sikit, baru badan kita tak terkejut!

Loghat Kedah memang begitu, gaya bahasanya kasar sedikit. Jika siapa-siapa pernah pergi ke kolam air panas di Ulu Legong, Baling Kedah, memang menarik. Jika nak mandi, pergi awal pagi sebab kolam tu memang panas.

Mahalnya Kedah ni, sebab orang Kedah masih mengekalkan budaya Melayu dari segi bahasa dan adat sopannya, jika anak-anak nak bercakap dengan ibu bapa mereka akan menggunakan perkataan "cheq" atau "kami". Kawasan sawah yang menghijau, pekan Rabu di Alor Setar yang sederhana, keindahan Pulau Langkawi, Terusan Wan Mat Saman dari Alor Setar sampai Kuala Muda, Gunung Jerai di Gurun, Pantai Merdeka di Kuala Muda. Aduh, terasa rindu pula..

Kalau sekolah pula antara yang terkenal ialah Kolej Sultan Abdul Hamid, Maktab Mahmud, Sekolah Agama Kedah, Sekolah Sultanah Asma, Sekolah Menengah Ibrahim, Jenan, Saina dan yang paling istimewa ialah Sekolah Sains Kedah yang sekarang ini dikenali dengan Sekolah Menengah Sains Sultan Mohamad Jiwa, panggilannya Matgwar, sekolah sappa la ni..

Ramai pemimpin Melayu bertaraf dunia berasal dari Kedah seperti Tengku Abdul Rahman Putra dan Tun Mahathir. Agaknya sikap orang Kedah yang tegas dan berterus terang menjadi kepimpinannya berkesan. Sekarang pula, Menteri Besar ialah Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak, Alhamdulillah baru setahun memerintah, terbukti beliau ada kredibiliti mentadbir negeri.

Pernah satu ketika saya beraya 'Aidil Adha di rumah kawan di Pokok Sena, rupanya amalan kunjung mengunjung seperti hari saya 'Aidilfitri, siap dapat duit raya lagi. Masakan yang terkenal pula ialah gulai. Dari segi ekonomi pula orang Kedah kebanyakannya petani buat bendang, jika negeri Kedah ni tak tanam padi, susah la rakyat Malaysia ni nak makan nasi. Cuma mereka yang tinggal berhampiran Sungai Petani, Kulim dan Butterworth bekerja kilang kebanyakannya. Dalam kata lain ramai yang hidup sederhana, kawan-kawan saya ramai juga yang kurang berkemampuan.

Satu hari guru kelas nak kutip yuran satu penggal, disebabkan sekolah saya bantuan penuh kerajaan, yuran itu tak la mahal sangat. Tiba-tiba seorang kawan ni beritahu pada saya, "Padi tak tuai lagi, mana pak aku nak ada duit!" Ayat itu memang tak boleh lupa sampai sekarang, keluarga saya pun susah juga tapi boleh la bayar yuran...

Maka apakah nikmat Tuhan yang telah kamu dustakan?


Baca Juga:
  1. FAQs on Darfur
  2. Ulama' adalah Cahaya yang Menyinari Kehidupan
  3. Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak
  4. Bahasa Banjar Berseni

No comments: